Wednesday 25 March 2015

Restoran Choleq yang tak berapa molek

2 minggu lepas punya cerita. Aku dan suami, serta ibu, anak aku dan muklis (anak sedara) berkesempatan turun ke Cheras. Memandangkan dah dekat dengan Kajang, hari pun dah nak senja, perut pun lapar.. So aku decide ke Restoran Choleq.

Restoran Choleq ni penah masuk JJCM. Aku pun ade surf kat intenet sal restoran ni. Ramai kate sedap. Kira selera Pantai Timur.Terletak di Jalan Reko, Belakang Petronas. Mula2 cari kai waze, terlajak sampai kedai hujung. Area jual perabot. So patah balik and google jumpe la ayat restoran ni terletak belakang Petronas.



Pandangan restoran (sumber google)

Sepanjang aku meeting kat site Semenyih, memang teringin sanagt nak makan di restoran ni. Tapi tak penah lagi berkesempatan. Memang review memuaskan dari orang yang penah try. Masa otw ke restoran ni, memang aku promote habis ngan ibu & suami aku. Sedap orang kata.

So bila sampai kat restoran ni, nampak dapur kecil letak kat luar kedai. Kira dorang masak goreng2 kat situ. Time ni ramai gak famili yang makan. So, tiba time order. Mak ai pe kebenda makanan ni. Target memang nak makan nasi. (perut tengah kebulur masing2). Ingat kan murah, tapi mahal rupanya. Before ni baca dalam Rm3.50 je sepinggan. Tengok hari tu RM 8.90 and above sepinggan. 

Pastu dalam menu tu siap ade gamba pinggan 3 jenis size. Aku pun tanya kat budak order tu.' Ni gambar ni macam mane kira' . Dia pun jawab dengan nada tak best ' kalau yang sedang tu akak kali lah dengan 2, kalo besar kali 3 harga dia'.

Aku kan 1st time datang, mane tau size satu pinggan tu besar mana, banyak mane. Tak pe lah mungkin soalan aku tanya tadi salah kot. So aku pun order lah Choleq Ayam Cherang untuk aku & suami share (suami tak makan pelik2 selain ayam & daging.. Huhuhu). Untuk ibu dan muklish amik Choleq seafood (tak ingat namanya, harga tak silap RM14.90). Tambahan jemput maklah (RM2.00).

Choleq Ayam Cherang & Jemput Maklah

Bila sampai je ape yang kami order tu, jemput maklah just cekodok discurahkan kuah sambal macam kuah kopok lekor cair. Then untuk choleq ayam cherang ni, isi ayam campur cekodok dan paru dicurahkan dengan sos yang sama jugak. Untuk ibu, choleq seafood cekodok dan timun serta sos sama, beza hanya ade udang, sotong dan fish ball.


Ibu sampai terbatuk makan share dengan muklish
Serius pada aku, makanan ni biasa2 aje rasanya. Tak berapa molek pun. Macam kite cicah cekodok ke, sotong tepung goreng ke dalam sos kopok lekor yang cair. Ingatkan macam rojak ade kacang bagai tu. Untuk makan santai lepak2 minum petang sesuai lah. Nampak gambar di atas, ade otak2. Kira itulah makanan penyelamat kami semua. Actually restoran ni ade gak nasi, tapi menu tu dijual sampai pukul 4 ptg shaja. Selain tu, ramai order maggie ketam. kalau tak silap harga Rm22 ++.

Mungkin makanan choleq ni tak bape sedap bagi tekak aku dan famili aku. Mungkin sedap pada orang lain. Ape lagi yang tak molek nya tentang restoran ni adalah pekerja nya. Most pekerja budak2 awal 20-an kot. Macam baru SPM camtu. Keje pun main2 je aku tengok. Bertepuk tampar laki pompuan. Aish.. Tapi banyak review customer bagi tau pekerja kat sini banyak kali tukar2. So pada tauke restoran ni, improve kanlah ape yang patut.

Sekian...



No comments:

Post a Comment